Tilgang til IKT-utstyr hjemme
Statistisk sentralbyrå har gjennomført mediebruksundersøkelser hvert år siden 1991 (med unntak av 1993). Undersøkelsene er i hovedsak finansiert av Kulturdepartementet. Formålet er å kartlegge bruken av ulike medier i Norge. I 1995 fikk undersøkelsene navnet Norsk mediebarometer.
I 2022 ble undersøkelsen utvidet og endret, slik at dataene ikke er helt sammenlignbare med tidligere år. Utvalget som besvarte undersøkelsen er doblet, og det er lagt til en ny alderskategori: 80 år og eldre. Utvidelsen i alder innvirker på resultatene, siden eldre generelt bruker mer tradisjonelle medier enn yngre. I tillegg har spørreskjema på nett erstattet telefonintervju som hovedmetode for datainnsamling, og selve spørreskjemaet har gjennomgått flere endringer.
Her finner du tall for andel av befolkningen som har tilgang til IKT-utstyr hjemme, fra og med 1995.
Resultater fra andre deler av Norsk mediebarometer finner du i denne menyen. Rapport for undersøkelsen i sin helhet finner du på nettsidene hos Statistisk sentralbyrå.
Andel med tilgang til IKT-utstyr hjemme (prosent)
Type | 1990 | 1991 | 1992 | 1993 | 1994 | 1995 | 1996 | 1997 | 1998 | 1999 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Internett | - | - | - | - | - | - | - | 13 | 22 | 36 | |
CD-ROM | - | - | - | - | - | 8 | 17 | 29 | 41 | 54 | |
Modem | - | - | - | - | - | 7 | 9 | 17 | 25 | 38 | |
Spillkonsoll TV | - | - | - | - | - | 24 | 20 | 23 | 24 | 28 |
Type | 2000 | 2001 | 2002 | 2003 | 2004 | 2005 | 2006 | 2007 | 2008 | 2009 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Internett | 52 | 60 | 63 | 64 | 66 | 74 | 79 | 83 | 85 | 91 | |
CD-ROM | 64 | 67 | 70 | 72 | 75 | 79 | 80 | 81 | 85 | - | |
Bredbånd | 2 | 3 | 9 | 18 | 29 | 51 | 63 | 71 | 72 | 82 | |
Spillkonsoll TV | 32 | 33 | 35 | 35 | 40 | 41 | 44 | 48 | 52 | 53 |
Type | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Internett | 93 | 92 | 95 | 96 | 96 | 96 | 97 | 98 | 98 | 98 | |
Bredbånd | 84 | 83 | - | - | - | - | - | - | - | - | |
Nettbrett | - | - | 37 | 61 | 70 | 75 | 74 | 72 | 72 | 69 | |
Lesebrett | - | - | 11 | 19 | 17 | 16 | 16 | 13 | 14 | 14 | |
Smarttelefon | - | - | 57 | 73 | 80 | 85 | 89 | 91 | 95 | 95 | |
Spillkonsoll TV | 52 | 54 | 53 | 54 | 54 | 55 | 52 | 51 | 52 | 53 | |
Håndholdt spillkonsoll | - | - | 35 | 35 | 33 | 30 | 27 | 23 | 20 | 19 |
Type | 2020 | 2021 | 2022 | |
---|---|---|---|---|
Internett | 98 | 98 | 98 | |
Nettbrett | 71 | 68 | 63 | |
Lesebrett | 13 | 14 | 12 | |
Smarttelefon | 96 | 96 | 99 | |
Spillkonsoll TV | 53 | 50 | 42 | |
Håndholdt spillkonsoll | 24 | 22 | 16 | |
VR-briller | - | - | 8 | |
Smartklokke | - | - | 30 |
Merk:
Fra og med 2022 er aldersutvalget for undersøkelsen endret fra 9-79 år til 9 år pluss. Inkluderingen av personer fra 80 år og oppover har innvirkning på resultatene, siden eldre generelt bruker mer tradisjonelle medier enn yngre. Samtidig er utvalget for undersøkelsen doblet i størrelse og spørreskjema på nett har erstattet telefonintervju som hovedmetode for innsamling av data. Spørreskjemaet er også endret i forhold til tidligere år.
Fra 2022 skilles det ikke lengre mellom smarttelefon og mobiltelefon.
Etter 2011 stilles det ikke lenger spørsmål om tilgang til bredbånd. Spørsmålene som gjelder modem og CD-ROM ble tatt ut av undersøkelsen tidligere.