I 2014 ble opplagsberegningen for norske aviser endret, og man begynte å bruke netto totalopplag som hovedvaluta. Netto totalopplag inkluderer både papir- og digitalopplag, men teller abonnenter med kombinasjonsabonnement bare én gang.
Mediebedriftenes Landsforening (MBL) organiserer en stor andel av norske aviser og mediebedrifter og utarbeider egen avisstatistikk. Opplysninger om medlemsaviser samt sentrale oversikter publiseres i Aviskatalogen hvert år. MBL har eget nettsted med mye informasjon. Mange av de minste avisene er ikke medlem i MBL, men i Landslaget for Lokalaviser (LLA), som organiserer rundt 110 norske lokalaviser.
Opplagsutvikling for avisene med størst tilbakegang i 2019
2019 | Opplag | Endring i ant. eks. |
|
---|---|---|---|
Dagbladet | 32 584 | -53 560 | |
Aftenposten morgen | 247 840 | -10 992 | |
VG | 62 032 | -8 734 | |
Finansavisen | 23 810 | -1 665 | |
Morgenbladet | 28 408 | -1 247 | |
Fædrelandsvennen | 37 344 | -1 070 | |
Stavanger Aftenblad | 62 609 | -1 035 | |
Aftenposten Junior | 28 562 | - 986 | |
Akers Avis/Groruddalen | 10 101 | - 857 | |
Klar Tale | 9 346 | - 845 |
VGs netto totalopplag er kun basert på papiropplag. VGs betalte tilbud på nett, VG+, oppgis separat med eget opplag.
Fra og med 2018 beregnes opplagstallene på en annen måte enn tidligere. Det er nå anledning til å ta med en større andel av aviser som er solgt med rabatt - for detaljer, se informasjon fra MBL.
Fram til 2014 er beregningene basert på avisenes papiropplag. Fra og med 2014 er netto totalopplag brukt som grunnlag. Netto totalopplag er en kombinasjon av papir- og digitalopplag, og er ikke sammenlignbart med papiropplag.
Omfatter bare aviser som er medlemmer av MBL. Endring i forhold til foregående år.
I mange tilfeller har medienorge mer omfattende eller mer detaljerte data enn det som presenteres på disse nettsidene.
Har du slike spørsmål kan du henvende deg til medienorge på telefon eller e-post.