Kun publikasjoner som kommer ut minst én gang per uke og regnes som avis i henhold til Sigurd Høsts avisdefinisjon, er inkludert i tallene. Fra og med 2018 er en større del av avissalg med rabatt inkludert i opplaget, og opplaget oppgis per halvår. Her brukes opplag for siste halvår hvert år.
Opplagsutvikling for de ti minste avisene i 2019
2019 | Opplag | Endring i ant. eks. |
|
---|---|---|---|
Klæbuposten | 825 | 49 | |
Ávvir | 861 | 18 | |
Meråkerposten | 871 | 21 | |
Finnmarksposten | 945 | 25 | |
Søvesten | 973 | 57 | |
Birkenesavisa | 1 010 | 92 | |
Midsundingen | 1 032 | -1 032 | |
Sydvesten | 1 057 | 135 | |
Arendals Tidende | 1 064 | - 118 | |
Lyngdals Avis | 1 111 | 91 |
Opplagstallene for 2018 beregnes på en annen måte enn tidligere. Avisene har nå anledning til å ta med en større andel av aviser som er solgt med rabatt - for detaljer, se informasjon fra MBL.
Endring i forhold til foregående år er ikke oppgitt for 2014. årsaken er at opplagstallene fra 2014 blir oppgitt på en ny måte, som gjør at papiropplaget ikke er helt sammenlignbart med tidligere år. Opplaget fordeles nå på papiropplag, digitalopplag og netto totalopplag. Papiropplaget inneholdt tidligere en liten andel elektroniske aviser på 1-2 prosent, som fra 2014 er inkludert i digitalopplaget.
I mange tilfeller har medienorge mer omfattende eller mer detaljerte data enn det som presenteres på disse nettsidene.
Har du slike spørsmål kan du henvende deg til medienorge på telefon eller e-post.
Landslaget for lokalaviser (LLA) (bearbeidet)
Mediebedriftenes Landsforening (MBL) (bearbeidet)
