Andel som har lest nyheter på sosiale medier
Statistisk sentralbyrå har gjennomført mediebruksundersøkelser hvert år siden 1991 (med unntak av 1993). Undersøkelsene er i hovedsak finansiert av Kulturdepartementet. Formålet er å kartlegge bruken av ulike medier i Norge. I 1995 fikk undersøkelsene navnet Norsk mediebarometer.
Her finner du tall for andel av befolkningen som har lest nyheter på sosiale medier en gjennomsnittsdag fra 2020. I menyen til høyre kan du velge å få dataene fordelt på bakgrunnsvariablene kjønn, alder, utdanning og landsdel.
Resultater fra andre deler av Norsk mediebarometer finner du i denne menyen. Rapport for undersøkelsen i sin helhet finner du på nettsidene hos Statistisk sentralbyrå.
Andel av befolkning som har funnet og lest nyheter på sosiale medier, fordelt på alle (prosent)
Type | Alle | 2020 | 2021 | |
---|---|---|---|---|
Alle (9-79 år) | 32 | 31 | ||
Alle (9-79 år) | 1 | 1 | ||
Alle (9-79 år) | 8 | 12 | ||
Alle (9-79 år) | 5 | 3 | ||
Snapchat | Alle (9-79 år) | 9 | 9 | |
Alle (9-79 år) | 0 | 0 | ||
Totalt | Alle (9-79 år) | 40 | 39 | |
Merk:
I 2020 er andelene regnet om i forhold til SSBs rapport for undersøkelsen - fra andeler blant de som har brukt Internett en gjennomsnittsdag, til andeler i hele befolkningen. I 2021-rapporten publiserte SSB selv andeler for hele befolkningen.