PPM - markedsandeler for riksdekkende radiokanaler etter tid på døgnet
Lyttertallene for de store norske radioaktørene blir fra 2019 målt av Nielsen Media Research. Nielsens PPM-undersøkelse er en videreføring av Kantars lytterundersøkelse fra 2006-2018, og gjennomføres i hovedsak med samme metode. Lyttertallene samles inn ved at et landsomfattende utvalg av personer bærer med seg et elektronisk måleapparat som gjenkjenner all radiolyd som tilhører kanalene som deltar i undersøkelsen. Lytting på andre kanaler fanges ikke opp. Omfanget av radiolyttingen vil derfor variere med hvor mange radiokanaler som deltar. Som hos Kantar registreres tidsforsinket lytting inntil 7 dager etter sendetidspunkt for innholdet. Også lytting på selskapenes podkaster vil bli fanget opp hvis lyttingen foregår innenfor 7 dager fra sendetidspunkt.
Da Nielsen overtok målingen fra 2019 ble det gjort enkelte endringer som kan påvirke resultatene. Undersøkelsen er utvidet med flere av NRKs kanaler, og utvalget er dobbelt så stort som tidligere. Samtidig er den nedre aldersgrensen flyttet fra 12 år til 10 år.
I tillegg til lyttertall basert på PPM, registrerer Nielsen også digital lytting gjennom en annen metode enn PPM. Denne undersøkelsen gir informasjon om hvilken enhet lyttingen skjer på, og kan gi mer informasjon om for eksempel bruk av podkast. Disse tallene rapporteres foreløping bare til radioselskapene.
Her finner du resultater fra PPM-undersøkelsen i form av radiokanalenes markedsandeler (andel av lyttetid) i ulike tidsperioder på døgnet. Du kan velge å få tall fordelt på bakgrunnsvariabler som kjønn, alder og utdanning.
Andre lyttertall hos medienorge:
Markedsandeler etter tid på døgnet i årene før 2019
Lyttetid og dekning for riksdekkende radiokanalener
Lyttertall på selskapsnivå for NRK, P4 og Bauer
Flere lyttertall finnes hos Nielsen.
Markedsandel for ulike tidsperioder 2021 fordelt etter alle
År | Alle | Tidsrom | NRK P1 | NRK P2 | NRK P3 | NRK Sápmi | NRK Jazz | NRK Folke- musikk | NRK Klassisk | NRK Alltid nyheter | NRK mP3 | NRK Sport | NRK P1+ | NRK P13 | NRK P3 Urørt | NRK P13 Radio- resepsjonen | NRK P3X | NRKSuper | NRK Trafikk | NRK Vær | NRK P4 | P5 | P6 | P7 | P8 | P9 Retro | P10 Country | NRJ | Radio Norge | Kiss | Radio Topp 40 | P24-7 Mix | Radio 1 | Norsk Pop | Radio Rock | Radio Vinyl | Bauer Pop Up | Bauer Pluss Total | P24-7 Kos | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2021 | Alle 10+ år | 0300-0600 | 46,5 | 5,5 | 2,4 | 0,0 | 0,2 | 0,0 | 1,8 | 2,0 | 3,3 | 0,2 | 7,5 | 1,1 | 0,0 | 0,1 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 12,0 | 1,3 | 0,5 | 2,7 | 0,4 | 0,6 | 1,8 | 0,2 | 2,6 | 0,1 | 0,8 | 0,3 | 0,0 | 0,1 | 1,1 | 4,2 | 0,2 | 0,0 | 0,6 | |
Alle 10+ år | 0600-0900 | 44,4 | 10,3 | 3,2 | 0,0 | 0,2 | 0,0 | 1,6 | 2,3 | 1,7 | 0,3 | 8,2 | 1,4 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,1 | 0,0 | 0,0 | 11,4 | 1,9 | 0,7 | 1,1 | 0,5 | 0,4 | 0,9 | 0,7 | 3,5 | 0,3 | 0,7 | 0,4 | 0,0 | 0,1 | 1,9 | 1,2 | 0,1 | 0,0 | 0,5 | ||
Alle 10+ år | 0900-1500 | 36,8 | 6,6 | 2,4 | 0,0 | 0,4 | 0,0 | 1,8 | 1,5 | 2,4 | 0,9 | 9,8 | 1,8 | 0,0 | 0,1 | 0,0 | 0,2 | 0,0 | 0,0 | 14,0 | 2,7 | 1,1 | 1,6 | 0,8 | 0,8 | 1,4 | 1,1 | 3,9 | 0,4 | 1,4 | 0,8 | 0,0 | 0,2 | 1,7 | 2,4 | 0,1 | 0,0 | 0,8 | ||
Alle 10+ år | 1500-1830 | 36,7 | 6,6 | 2,8 | 0,0 | 0,4 | 0,0 | 1,3 | 1,6 | 2,5 | 1,2 | 8,7 | 1,8 | 0,0 | 0,1 | 0,0 | 0,2 | 0,0 | 0,0 | 13,7 | 3,3 | 1,1 | 1,9 | 0,7 | 0,9 | 1,6 | 1,3 | 3,6 | 0,4 | 1,6 | 0,9 | 0,0 | 0,3 | 1,5 | 2,3 | 0,1 | 0,0 | 0,9 | ||
Alle 10+ år | 1830-2000 | 31,3 | 6,0 | 3,2 | 0,0 | 0,5 | 0,0 | 0,9 | 3,2 | 3,1 | 1,7 | 7,5 | 2,1 | 0,0 | 0,1 | 0,0 | 0,3 | 0,0 | 0,0 | 12,4 | 4,5 | 1,3 | 2,7 | 1,0 | 1,1 | 2,1 | 1,4 | 3,4 | 0,5 | 2,1 | 1,0 | 0,0 | 0,4 | 1,6 | 3,1 | 0,2 | 0,4 | 1,1 | ||
Alle 10+ år | 2000-2300 | 31,5 | 4,4 | 2,8 | 0,0 | 0,9 | 0,0 | 1,7 | 1,2 | 3,2 | 1,5 | 11,7 | 2,4 | 0,0 | 0,1 | 0,0 | 0,1 | 0,0 | 0,0 | 11,5 | 4,6 | 0,9 | 2,9 | 0,9 | 1,1 | 2,1 | 1,2 | 2,8 | 0,5 | 1,8 | 0,9 | 0,0 | 0,4 | 1,6 | 3,8 | 0,2 | 0,3 | 1,0 | ||
Alle 10+ år | 2300-0300 | 42,1 | 4,9 | 2,0 | 0,0 | 0,6 | 0,1 | 2,2 | 1,7 | 3,1 | 0,3 | 9,5 | 1,8 | 0,0 | 0,1 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 11,8 | 2,1 | 0,5 | 2,9 | 0,5 | 1,0 | 1,9 | 0,4 | 1,8 | 0,2 | 1,0 | 0,4 | 0,0 | 0,2 | 1,1 | 5,1 | 0,1 | 0,0 | 0,7 | ||
Alle 10+ år | Døgn | 38,1 | 6,9 | 2,7 | 0,0 | 0,4 | 0,0 | 1,6 | 1,7 | 2,5 | 0,9 | 9,2 | 1,7 | 0,0 | 0,1 | 0,0 | 0,2 | 0,0 | 0,0 | 13,0 | 2,8 | 1,0 | 1,8 | 0,7 | 0,8 | 1,5 | 1,0 | 3,5 | 0,4 | 1,3 | 0,7 | 0,0 | 0,2 | 1,6 | 2,5 | 0,1 | 0,0 | 0,8 |
Merk:
PPM-tallene dokumenterer passiv lytting eller eksponering for radiosendinger, uavhengig av om lytterne er klar over at de hører på radio - f.eks. i form av radiosendinger i butikker, restauranter etc.
Lyttingen rapporteres på minuttnivå.
PPM-målingen inkluderer tidsforskjøvet lytting opptil 7 dager.