Opplagstall norske ukeblader
Opplagstallene for ukeblader i Norge er basert på opplysninger fra Mediebedriftenes Landsforening (MBL). Tidligere ble tallene levert av Magasin- og UkepresseForeningen, men denne ble lagt ned i 2009. Foreningens aktiviteter ble overført til MBL, som også har ansvaret for opplagskontroll av medlemsbladene. Tallene omfatter alle ukeblader som er medlem i MBL, noe som gjelder de fleste av de største ukebladene i Norge. Inntil Bonniers blader ble medlemmer av Magasin- og UkepresseForeningen i 2004, innhentet medienorge også informasjon fra forlaget Bonnier Publications AS, som har stått som utgiver av flere spesialblader i Norge.

Listen over ukeblader har etter hvert fått innslag av flere spesialblader som fokuserer på ulike tema eller interesser hos leserne. Disse bladene kan skille seg ganske mye fra tradisjonelle familie- og kvinneblader, som er det mange forbinder med et typisk ukeblad.

Langt fra alle ukeblader kommer ut hver uke. Mange utgis sjeldnere, gjerne hver måned eller annenhver måned. Et ukeblad kan også ha to utgaver i uken. Utgivelsesfrekvensen varierer altså stort - fra seks utgaver i året til mer enn hundre. Fra og med 2009 viser oversikten også hvor mange utgaver per år hvert blad kommer i og hvem som er bladets utgiver.
hent data

Opplagstall norske ukeblader 2016

Tittel OpplagUtgaver/år Utgiver  
Hjemmet 143 68769 Egmont Publishing  
Familien 86 06126 Egmont Publishing  
Se og Hør 76 256101 Aller Media  
Vi over 60 72 00412 Grieg Media (Aller)  
Norsk Ukeblad 65 64852 Egmont Publishing  
Her og Nå 65 13652 Egmont Publishing  
Vi Menn 46 97574 Egmont Publishing  
Allers 46 77652 Aller Media  
Aftenposten Innsikt 43 82411 Aftenposten Forlag (Schibsted)  
Hytteliv 40 84411 Egmont Publishing  
Lev landlig 39 50310 Egmont Publishing  
Bonytt 38 49214 Egmont Publishing  
Tara 35 54818 Bonnier  
Illustrert vitenskap 34 94318 Bonnier  
Kamille 34 78025 Egmont Publishing  
Rom 123 34 37511 Egmont Publishing  
Aftenposten Historie 33 37011 Aftenposten Forlag (Schibsted)  
Vakre Hjem og Interiør 30 4958 Aller Media  
Bil 30 42510 Bilforlaget  
Dine Penger 30 20611 Dine Penger (Schibsted)  
Costume 29 32112 Bonnier  
KK 29 03249 Aller Media  
Foreldre & Barn 28 95712 Egmont Publishing  
Det Nye Interiør 28 5451 Egmont Publishing  
Villmarksliv 26 45612 Egmont Publishing  
Det Nye Spesial/Shape Up 24 82212 Egmont Publishing  
Hageliv og Uterom 24 7523 Egmont Publishing  
Det Nye 23 82713 Egmont Publishing  
Tara Hjem 23 5992 Bonnier  
Elle 23 43612 Egmont Publishing  
På TV 22 56751 Aller Media  
Boligdrøm 22 12210 Egmont Publishing  
Autofil 21 92211 Aller Media  
Stella 21 8576 Bonnier  
Bo Bedre 20 02112 Bonnier  
Illustrert vitenskap Historie 19 72218 Bonnier  
I form 19 07318 Bonnier  
Boligpluss 18 20912 Bonnier  
Aftenposten mat fra Norge 17 67611 Aftenposten Forlag (Schibsted)  
Kamille Puls 17 1006 Egmont Publishing  
Maison Interiør 16 8839 Egmont Publishing  
Jeger, Hund & Våpen 15 70511 Aller Media  
Maison Mat og Vin 15 7007 Egmont Publishing  
Båtmagasinet 15 33111 Aller Media  
Gjør Det selv 14 17418 Bonnier  
Jakt 13 18810 Egmont Publishing  
Alt om Fiske 11 74410 Egmont Publishing  
Computerworld 10 35134 IDG  
Norsk Motorveteran 9 80610 Egmont Publishing  
Fri Flyt 9 3808 Fri Flyt  
Ute 8 8197 Fri Flyt  
TVGuiden 8 23750 Programbladet (Mentor Medier)  
Vagabond 8 1847 Vagabond Forlag  
National Geographic 7 50013 Bonnier  
Aktiv Trening 7 17212 Bonnier  
Hjemme-PC 6 83312 Egmont Publishing  
Komputer for alle 6 74418 Bonnier  
Terrengsykkel 6 7076 Fri Flyt  
Landevei 5 3714 Fri Flyt  
Digital Foto 5 09118 Bonnier  
Babydrøm 3 3364 Egmont Publishing  
Klatring 3 2376 Fri Flyt  
Merknader:

Fra og med 2015 inngår Vi Menns temautgaver (Vi Menn Båt, Vi Menn Bobil o.l.) i totalopplaget og antall utgaver per år.

Oversikten omfatter bare medlemmer av MBL. Det er viktig å være klar over at innmeldinger og utmeldinger i bransjeorganisasjonen vil påvirke hvilke blader det er oppgitt opplag for. At et blad forsvinner fra oversikten betyr ikke nødvendigvis at det er nedlagt. Sammenligninger mellom år må derfor gjøres med forsiktighet.

Se og Hør regnes her som ett ukeblad også etter at det gikk over fra én til to utgaver per uke høsten 2003. Dette er gjort fordi opplag for alle andre blader oppgis per utgave, og fordi Se og Hør selv regner begge utgavene i samme årgang. Hos MBL oppgis opplag for tirdags- og weekend-utgaven hver for seg.

Opplagstallene er gjennomsnitt per utgave. Oversikten omfatter også blader som kommer ut sjeldnere enn hver uke - f.eks. hver måned eller annenhver måned. Tegneserieblader er ikke inkludert.

Bruk av data:
Alle data på medienorges nettsider kan fritt benyttes såfremt både originalkilde og medienorge oppgis som kilder.

I mange tilfeller har medienorge mer omfattende eller mer detaljerte data enn det som presenteres på disse nettsidene.
Har du slike spørsmål kan du henvende deg til medienorge på telefon eller e-post.

 
MEDIENORGE ©2017 medienorge@infomedia.uib.no