Lesertall for norske aviser på mobil
Kantar TNS gjennomfører flere ganger i året den store mediebruksundersøkelsen Forbruker & Media som måler ulike typer mediebruk i Norge. Lesertallene for norske aviser på mobil er hentet herfra. Oppdragsgiver for den delen av undersøkelsen som måler avisenes lesertall, er bransjeorganisasjonen Mediebedriftenes Landsforening (MBL). Lesertallene oppgis som gjennomsnitt per dag - enten i antall lesere eller i andel av befolkning i prosent.

Tallene er representative for hele den norske befolkningen, 12 år og eldre. Avisenes lesertall på mobil kan sammenlignes direkte med Lesertall for norske papiraviser og Lesertall for norske nettaviser, som også er hentet fra Forbruker & Media og gjelder på helårsbasis, men det er viktig å være klar over at undersøkelsen er utformet slik at mobiltallene inngår i tallene for nettaviser.

Også tabellene som viser daglig dekning for mediehus/konsern fordelt på mediekanal (bl.a. mobil) og bruk av mobile innholdsleverandører, har data fra denne undersøkelsen - men disse viser kvartalstall, ikke helårstall.
hent data

Lesertall for norske aviser på mobil 2016 (antall i 1000)

Nettavis2016  
Adresseavisen114 
Aftenposten433 
Agderposten14 
Akershus Amtstidende3 
Altaposten9 
Arbeidets Rett3 
Askøyværingen5 
Aura Avis2 
Aust Agder Blad1 
Avisa Nordland27 
Bergens Tidende128 
Bergensavisen61 
Bladet Vesterålen5 
Brønnøysunds Avis4 
Budstikka24 
Bygdanytt3 
Bygdeposten3 
Dagbladet703 
Dagens Næringsliv148 
Dagsavisen17 
Drammens Tidende29 
Driva2 
E24179 
Eikerbladet1 
Enebakk Avis0 
Firda11 
Firdaposten3 
Fjordenes Tidende3 
Fjordingen2 
Folkebladet5 
Fosna-Folket6 
Framtid i Nord3 
Fredriksstad Blad22 
Fremover9 
Fædrelandsvennen50 
Gjengangeren3 
Glåmdalen9 
Gudbrandsdølen Dagningen14 
Hadeland4 
Halden Arbeiderblad7 
Hallingdølen2 
Hamar Arbeiderblad17 
Hardanger Folkeblad2 
Harstad Tidende9 
Haugesunds Avis18 
Helgelands Blad2 
Helgelendingen (tidl. Helgeland Arbeiderblad)6 
Hitra-Frøya4 
Hordaland5 
iFinnmark (tidl. Finnmarkdagblad og finnmarken )17 
Indre Akershus Blad4 
Innherred7 
iTromsø24 
Jarlsberg Avis1 
Kragerø Blad Vestmar2 
Kvinnheringen2 
Lierposten1 
Lindesnes5 
Lofotposten7 
Laagendalsposten7 
Malvik-Bladet1 
Morgenbladet7 
Moss Avis10 
Møre-Nytt3 
Namdalsavisa9 
Nationen11 
Nettavisen354 
Nordhordland4 
Nordlys44 
Opdalingen1 
Oppland Arbeiderblad14 
Porsgrunns Dagblad5 
Rakkestad Avis1 
Rana Blad8 
Ringerikes Blad7 
Ringsaker Blad3 
Rogalands Avis6 
Romerikes Blad30 
Romsdals Budstikke18 
Røyken og Hurums Avis1 
Sande Avis1 
Sandefjords Blad8 
Sarpsborg Arbeiderblad15 
Smaalenenes Avis8 
Sogn Avis6 
Stavanger Aftenblad71 
Stjørdalens Blad5 
Strilen3 
Sunnhordland6 
Sunnmørsposten37 
Svelviksposten0 
Søgne og Songdalen Budstikke2 
Sør-Trøndelag6 
Telemarksavisa23 
Telen2 
Tidens Krav12 
Trønder-Avisa20 
Trønderbladet4 
Tvedestrandsposten2 
Tønsbergs Blad20 
Valdres1 
Varden20 
Vestby Avis3 
Vesterålen Online9 
Vestnytt4 
VG1 355 
Vikebladet Vestposten4 
Vårt Land10 
Østlandets Blad6 
Østlands-Posten9 
Østlendingen12 
Øyene0 
Åndalsnes Avis2 
Merknader:

Lesertallene for 2016 er ikke direkte sammenlignbare med tidligere års lesertall, fordi resultatet av leserundersøkelsen nå vektes for utdanning, i tillegg til for alder, kjønn og geografi. Siden personer med høyere utdanning har utgjort en større del av utvalget for undersøkelsen enn av befolkningen generelt, vil disse nå telle mindre enn før. Det kan gi ulike utslag for ulike aviser. Aviser som har mange lesere med høy utdanning - som f.eks. Aftenposten og Dagens Næringsliv - vil få lavere lesertall som følge av endringen.

Omfatter kun aviser som deltar i undersøkelsen Forbruker & Media. Dekningstallene inkluderer både mobilportaler og vanlige nettsider besøkt via mobiltelefonen.

Lesing på mobil inngår i lesertallene for nettaviser, som omfatter lesing på PC, Mac, mobil, nettbrett etc.

Bruk av data:
Alle data på medienorges nettsider kan fritt benyttes såfremt både originalkilde og medienorge oppgis som kilder.

I mange tilfeller har medienorge mer omfattende eller mer detaljerte data enn det som presenteres på disse nettsidene.
Har du slike spørsmål kan du henvende deg til medienorge på telefon eller e-post.

 
MEDIENORGE ©2017 medienorge@infomedia.uib.no