Musikkdistributørenes markedsandeler i Norge
Oversikten over musikkdistributørenes markedsandeler er hentet fra IFPI Norge, en bransjeorganisasjon som organiserer de største plateselskapene i Norge. Organisasjonen utarbeider årlige oversikter for omsetning av fonogrammer, og er tilsluttet den internasjonale organisasjonen IFPI (International Federation of the Phonogram Industry). Også plateselskaper som ikke er medlemmer av IFPI Norge rapporterer inn omsetning.

Markedsandelene som presenteres her er basert på rapportert omsetning fra platedistributører, ikke plateselskap. De store plateselskapene distribuerer stort sett sine egne utgivelser, og blir dermed registrert med sin del av omsetningen. Men en del små selskap distribuerer gjennom større plateselskap eller via rene distributørselskap. Markedsandelen for disse vil bli registrert på distributøren.
hent data

Markedsandeler for plateselskap/distributører i Norge 2016 (prosent)

Selskap2016  
Universal33 
Sony Music33 
Warner21 
Phonofile7 
Musikkoperatørene2 
Bare Bra Musikk2 
Playground1 
Border Music1 
Naxos1 
Total100 
Merknader:

Warner overtok EMI Norge, nå kjent som Parlophone, i 2014. Dette skjedde etter at Universal kjøpte internasjonale EMI og deler av EMI måtte skilles ut.

Flere mindre plateselskaper er i oversikten kun oppført med sin andel av det fysiske platselskapet. Den digitale delen av musikksalget er i stedet samlet hos musikkdistributøren Phonofile, som er en uavhengig distributør for flere små plateselskaper i Norge.

Master Music og Naxos Norway ble i 2009 slått sammen i selskapet Mudi. I 2011 overtok imidlertid Naxos selv distribusjonen av egen musikk. Naxos står dermed oppført som eget selskap f.o.m. 2012.

Bruk av data:
Alle data på medienorges nettsider kan fritt benyttes såfremt både originalkilde og medienorge oppgis som kilder.

I mange tilfeller har medienorge mer omfattende eller mer detaljerte data enn det som presenteres på disse nettsidene.
Har du slike spørsmål kan du henvende deg til medienorge på telefon eller e-post.

 
MEDIENORGE ©2017 medienorge@infomedia.uib.no