Discovery
Med kjøpet av TVNorge med søsterkanaler i 2013 ble det internasjonale mediekonsernet Discovery Communications en viktig aktør i det norske mediemarkedet. Den amerikanske TV-kjempen eier også Eurosport Norge. Konsernet har en totalomsetning på vel 54 milliarder NOK (2016).

Virksomhet

Discovery Communications opererer globalt og kaller seg «The World's #1 Nonfiction Media Company». Med kjøpet av selskapet SBS Nordic fra det tyske mediekonsernet ProSiebenSat.1 Media i 2013, overtok Discovery totalt 12 TV-kanaler og og en rekke radiokanaler i Norge, Sverige, Danmark og Finland - inkludert TVNorge og Radio Norge. De nordiske kanalene ble samlet i det nye selskapet SBS Discovery, som i 2015 ble innlemmet i Discovery Networks Northern Europe. Radiokanalene ble solgt til tyske Bauer Media i 2015. Parallelt kjøpte Discovery seg inn i sportskanalen Eurosport, og overtok hele selskapet i 2015.

TV
I Norge utgjør Discovery Communications den tredje største TV-kanalfamilien etter NRK og TV 2, med en samlet markedsandel i 2017 - inkludert Discovery Channel, TLC og Eurosport - på vel 17 prosent. Den norske hovedkanalen er TVNorge, som er landets tredje største TV-kanal, etter NRK1 og TV 2s hovedkanal. I tillegg kommer TVNorges nisjekanaler Fem, Max og Vox - rettet mot henholdsvis kvinner, menn og voksne seere - samt kanaler Discovery hadde før SBS-kjøpet, i første rekke Discovery Channel og TLC. Bare hovedkanalen TVNorge sender fra Norge. Nisjekanalene Fem, Max og Vox og Discovery-kanalene sender fra London, og følger dermed britiske reklameregler. Høsten 2015 ble tilbudet utvidet med en norsk sportskanal, Eurosport Norge.

Discovery tilbyr også andre TV-kanaler i Norge, men disse er uten norsktilpasset reklame og rapporteres under «øvrige kanaler» i de offisielle norske TV-målingene. Dette gjelder bl.a. Animal Planet og Discovery Science.

Kjernen i det norske TV-huset er selskapet som nå heter Discovery Networks Norway AS. Dette er en sammenslåing av TVNorge AS og Discoverys norske organisasjon. Selskapet het SBS Discovery AS i perioden 2013-2015.

Med kjøpet av TVNorge-kanalene ble Discovery med ett en tung aktør i det norske TV-markedet. Programtilbudet ble utvidet fra «nonfiction» - fakta, dokumentarer, infotainment og livsstil - til fiksjon og underholdning: TV-serier og humorshow, men også realityserier og livsstilsprogrammer. Discovery har i tillegg satset tungt på TV-sport gjennom kjøpet av Eurosport og  omfattende sportsrettigheter, blant dem europeiske OL-rettigheter 2018-2024. 

Discovery Networks Norway driver også strømmetjenesten Dplay, som gir tilgang til TV-husets kanaler og programmer på internett.

Radio
Discovery Communications solgte i 2015 hele radiovirksomheten sin til det tyske mediekonsernet Bauer Media. Discovery er dermed ute av det norske radiomarkedet, vel to år etter at konsernet overtok SBS Radio Norge. Selskapet SBS Radio Norge har skiftet navn til Bauer Media AS. Virksomheten omfatter Radio Norge samt flere lokale FM-kanaler og nasjonale DAB-kanaler og nettradio.

Eiere

Discovery Communications kontrolleres av amerikanske John C. Malone og familien Newhouse. Newhouse-familien eierskap går gjennom selskapet Advance Publications, som også eier blant annet en omfattende portefølje med verdenskjente magasiner - som Vogue, The New Yorker, Wired m.fl. - og en rekke amerikanske aviser. John C. Malone er blant USAs rikeste, og kontrollerer et av verdens største kabelselskap, Liberty Global.

Historie

Det amerikanske mediekonsernet som i dag heter Discovery Communications, ble etablert i 1982, men virksomheten startet for alvor med lanseringen av TV-kanalen The Discovery Channel i 1985. I Norge ble kanalen tilgjengelig via kabel og parabol i 1989. Gjennom oppkjøp og videreutvikling ble selskapet bygget opp fra én kanal til et internasjonalt mediekonsern med flere kanalfamilier «i mer enn 220 land og territorier». Det største kanalnavnet er Discovery, som etter hvert har fått en rekke tematiske avleggere. Andre er Animal Planet, TLC og Military Channel. I 2015 kjøpte Discovery hele Eurosport, etter å ha blitt kontrollerende eier i 2014. Discovery har også store eierinteresser i TV-kanalen Oprah Winfrey Network. 

Discovery Communications kjøpte i 2013 SBS Nordic - selskapet som blant annet eide TVNorge og Radio Norge - fra det tyske mediekonsernet ProsiebenSat.1 Media. SBS Nordic var den nordiske delen av tidligere SBS Broadcasting - et amerikanskeid mediekonsern registrert i Luxembourg. Konsernet ble grunnlagt i 1990 av amerikaneren Harry Sloan og kjøpte opp en rekke europeiske TV- og radiostasjoner - inkludert TVNorge, Radio 1 og Kanal 24 (nå Radio Norge). Selskapet eide også det nordiske betal-TV-selskapet C More (Canal+). SBS Broadcasting ble i 2007 fusjonert inn i det tyske mediekonsernet ProsiebenSat.1 Media, som solgte C More året etter.. 

SBS Broadcasting kom tidlig inn på eiersiden i TVNorge (oppstart 1988) og hadde eiermessig kontroll fra 1993. TV 2 ble imidlertid sluppet inn på eiersiden i 1997 og eide nesten halvparten av TVNorge fram til 2004, da SBS kjøpte aksjene tilbake.

Etter at ProsiebenSat.1 overtok eierskapet i 2007, har TVNorge utvidet med såkalte nisjekanaler: Fem (2007), Max (2010) og Vox (2012) - rettet mot henholdsvis kvinner, menn og voksne. TV-huset drev også musikkanalen The Voice TV (2004-2012). TVNorge-kanalene inngår nå i Discovery Networks Norway sammen med flere andre Discovery-kanaler.

Med kjøpet av SBS Nordic i 2013 overtok Discovery også en rekke radiokanaler, noe som var nytt for konsernet. Alle radiokanalene ble solgt videre til Bauer Media Group i 2015. Bauer Media Group er en av de største kommersielle radioaktørene i Europa.

Kilder

Selskapets årsrapporter og nettsider
TNS Gallup
Retriever (Atekst)
Kampanje.com
Amerikanske nettsteder
Ketil Jarl Halse & Helge Østbye (2003): Norsk kringkastingshistorie
 
MEDIENORGE ©2018 medienorge@infomedia.uib.no
Personvernerklæring